Katastrofa lotnicza w Lesie Kabackim (1987)

Z Baza horoskopów Polskiego Towarzystwa Astrologicznego
Wersja z dnia 13:08, 9 maj 2015 autorstwa Miroslawczylek (dyskusja | edycje)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Skocz do: nawigacja, szukaj
Horoskop startu samolotu z Okęcia (52°10’ N, 20°58’E)
Data: 9.05.1987, godz. 10:17, GMT+2
Ascendent: 5°35' Lwa | Księżyc: 25°03' Panny
Horoskop utraty hermetyczności kadłuba i utraty dwóch silników w trakcie przelotu nad Warlubiem (53°35’N, 18°38’E)
Data: 9.05.1987, godz. 10:41, GMT+2
Ascendent: 9°09' Lwa | Księżyc: 25°16' Panny
Horoskop początku ścinania pierwszych drzew Lasu Kabackiego przez samolot (52°06’N, 21°03’E)
Data: 9.05.1987, godz. 11:12:13, GMT+2
Ascendent: 15°17' Lwa | Księżyc: 25°33' Panny


Opis wydarzenia

Katastrofa lotnicza samolotu pasażerskiego Ił-62M SP-LBG Tadeusz Kościuszko Polskich Linii Lotniczych LOT, która wydarzyła się 9 maja 1987 w czasie lotu nr LO 5055 na trasie Warszawa–Nowy Jork, w trakcie podchodzenia do lądowania awaryjnego, po awarii silników. W wyniku katastrofy śmierć na miejscu poniosły 183 osoby – wszystkie znajdujące się na pokładzie samolotu, a sam samolot został zniszczony. Zniszczone zostały również drzewa w Lesie Kabackim na obszarze prostokąta o wymiarach około 370 × 50 metrów. Pod względem liczby ofiar jest to największa katastrofa lotnicza w historii polskiego lotnictwa.

W momencie rozpoczynania procedury startu panowały sprzyjające warunki atmosferyczne, słoneczna pogoda, niebo było bezchmurne i wiał lekki wiatr. Do godziny 10:41 lot przebiegał bez zakłóceń. W tym momencie załoga samolotu stwierdziła utratę hermetyczności (dekompresję) kadłuba oraz utratę dwóch silników i pożar samolotu. Kapitan Pawlaczyk podjął decyzję o zejściu z zaplanowanej trasy lotu z powodu niebezpieczeństwa, zawróceniu i skierowaniu samolotu do Warszawy. Ponieważ przedłużało się uzyskanie informacji o warunkach atmosferycznych panujących na lotnisku Modlin, kapitan zadecydował o godzinie 11:00 skierować samolot na lotnisko Warszawa-Okęcie i zrezygnować z lądowania na lotnisku Modlin.

W ostatniej fazie lotu rozprzestrzenianie pożaru na pokładzie samolotu było coraz większe. Pożar był widoczny dla świadków obserwujących samolot z ziemi. Ogień uszkodził układ sterowania trymerem [1], co spowodowało, że samolot leciał niejednostajnie – na przemian opadając i wznosząc się. Niespełna 6 kilometrów przed lotniskiem kolejnego wahnięcia nie udało się zlikwidować i samolot został skierowany w kierunku ziemi, do Lasu Kabackiego. O godzinie 11:12:13 samolot Ił-62M SP-LBG Tadeusz Kościuszko z prędkością wynoszącą około 470 km/h zaczął ścinać pierwsze drzewa Lasu Kabackiego. Ostatnie zarejestrowane słowa z pokładu samolotu brzmiały: Dobranoc! Do widzenia! Cześć! Giniemy!.

Przyczyny katastrofy

Komisja stwierdziła, że przyczyną katastrofy było zniszczenie jednego z silników (lewego wewnętrznego – nr 2), które nastąpiło w chwili, gdy samolot Ił-62M SP-LBG znajdował się na wysokości 8200 metrów w rejonie Grudziądza. Bezpośrednim powodem zniszczenia silnika nr 2 było rozerwanie turbiny niskiego ciśnienia (TNC), które nastąpiło w wyniku urwania się wału tej turbiny. Urwanie wału TNC nastąpiło na skutek zmęczeniowego zużycia.

Komisja oceniła też, że pomimo skrajnie skomplikowanej sytuacji, w jakiej znajdowała się załoga samolotu, jej działanie było racjonalne i nakierowane na ratowanie życia pasażerów. Wyszkolenie załogi, jej stan psychofizyczny, jak również decyzje podejmowane przez dowódcę statku powietrznego kapitana Zygmunta Pawlaczyka w warunkach ekstremalnie trudnych, były prawidłowe i nie miały związku przyczynowego z zaistniałą katastrofą.

Z szerszym opisem można zapoznać się na Wikipedii

Źródło horoskopu

Informacje zawierające szczegółowy opis zdarzeń oraz bibliografia dostępne na Wikipedii.