Tański Tadeusz: Różnice pomiędzy wersjami

Z Baza horoskopów Polskiego Towarzystwa Astrologicznego
Skocz do: nawigacja, szukaj
 
(Nie pokazano 8 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 4: Linia 4:
 
| dane = Tadeusz Tański
 
| dane = Tadeusz Tański
 
| data = 11.03.1892, godz. 12:00
 
| data = 11.03.1892, godz. 12:00
| miejsce = Janów Podlaski
+
| miejsce = Moskwa
| strefa = GMT + 1:24
+
| strefa = GMT + 2:30
 
| slonce = 22° Ryb
 
| slonce = 22° Ryb
| ksiezyc = 29° Lwa
+
| ksiezyc = 28° Lwa
 
| asc = 22° Raka
 
| asc = 22° Raka
 
}}
 
}}
  
[[Plik:Tadeusz-Tanski-horoskop.png|thumb|340px|center|Horoskop Tadeusza Tańskiego]]
+
[[Plik:Tadeusz_Tanski.png|thumb|340px|center|Horoskop Tadeusza Tańskiego]]
  
 
== Biografia ==
 
== Biografia ==
Linia 21: Linia 21:
 
powstawało nadwozie, w które konstruktor „upychał" mechanizmy. Tański miał ogromne wyczucie wytrzymałości materiałów. Zawsze konstruował „na oko", a sporadycznie czynione obliczenia sprawdzające zawsze potwierdzały prawidłowość konstrukcji.'' [http://ikm.wz.cz/index.php?module=articles&action=show_article&id=0000000118] Wiele z jego konstrukcji wymagało dopracowania, na co Tadeusz Tański nie miał specjalnie czasu, będąc pochłoniętym coraz to nowymi zagadnieniami.
 
powstawało nadwozie, w które konstruktor „upychał" mechanizmy. Tański miał ogromne wyczucie wytrzymałości materiałów. Zawsze konstruował „na oko", a sporadycznie czynione obliczenia sprawdzające zawsze potwierdzały prawidłowość konstrukcji.'' [http://ikm.wz.cz/index.php?module=articles&action=show_article&id=0000000118] Wiele z jego konstrukcji wymagało dopracowania, na co Tadeusz Tański nie miał specjalnie czasu, będąc pochłoniętym coraz to nowymi zagadnieniami.
  
Brak umiejętności podporządkowania się zwierzchnikom, dziesiątki fantastycznych pomysłów oraz oryginalny sposób bycia sprawiały, że żadna firma nie potrafiła go właściwie wykorzystać i nie mogła wytrzymać z nim przez dłuższy czas. Toteż w miarę upływu lat miał coraz gorsze stanowiska, gorsze warunki pracy, niepozwalając mu na rozwinięcie swych pełnych umiejętności.
+
''Brak umiejętności podporządkowania się zwierzchnikom, dziesiątki fantastycznych pomysłów oraz oryginalny sposób bycia sprawiały, że żadna firma nie potrafiła go właściwie wykorzystać i nie mogła wytrzymać z nim przez dłuższy czas. Toteż w miarę upływu lat miał coraz gorsze stanowiska, gorsze warunki pracy, nie pozwalając mu na rozwinięcie swych pełnych umiejętności.'' [http://ikm.wz.cz/index.php?module=articles&action=show_article&id=0000000118]
  
Nie znosił alkoholu, ani nie palił papierosów.  
+
Nie znosił alkoholu, nie palił papierosów. Był żonaty, ale praca zawodowa negatywnie odbijała się na związku. Ubrany w stare zniszczone odzienie, z oprychówką na głowie, nie dbał o wygląd i to, co o nim powiedzą. Nie zawsze był dokładny w sprawach pieniężnych, które sobie lekceważył i nie dysponował nigdy oszczędnościami [http://wyborcza.pl/alehistoria/1,130277,13260417,Jak_polski_fiat_zabil_cewuesa.html]
Kliknij, by zapoznać się z biografią zamieszczoną na [http://pl.wikipedia.org/wiki/Ryszard_Riedel Wikipedii]] i w [http://ikm.wz.cz/index.php?module=articles&action=show_article&id=0000000118 Młodym Techniku 4/1971].
+
 
 +
 
 +
Kliknij, by zapoznać się z biografią zamieszczoną na [http://pl.wikipedia.org/wiki/Tadeusz_Ta%C5%84ski Wikipedii] i w [http://ikm.wz.cz/index.php?module=articles&action=show_article&id=0000000118 Młodym Techniku 4/1971].
  
 
== Kluczowe wydarzenia ==
 
== Kluczowe wydarzenia ==
* 1909 - zaczyna studia we Francji
+
* 1909 - zaczyna studia we Francji; po uzyskaniu dyplomu inżyniera przez dwa lata pozostał na uczelni jako asystent profesora Ludwika Lacoin [http://oldtimery.com/index.php?option=com_content&view=article&id=187:tadeusz-taski-ford-ft-b&catid=34:ludzie&Itemid=776]
 
* 1916—1918 - daje się poznać jako świetny konstruktor tworząc na zamówienia różnych firm silniki i sprężarki, uzyskuje wiele patentów. W okresie tym skonstruował największy wówczas na świecie lotniczy silnik dwunastocylindrowy o poziomym układzie cylindrów w kształcie litery H.
 
* 1916—1918 - daje się poznać jako świetny konstruktor tworząc na zamówienia różnych firm silniki i sprężarki, uzyskuje wiele patentów. W okresie tym skonstruował największy wówczas na świecie lotniczy silnik dwunastocylindrowy o poziomym układzie cylindrów w kształcie litery H.
 
* 1919 - powraca do Polski, rozpoczyna pracę w Ministerstwie Spraw Wojskowych.
 
* 1919 - powraca do Polski, rozpoczyna pracę w Ministerstwie Spraw Wojskowych.
 +
* 1922 - kierownik Centralnych Warsztatów Samochodowych (CWS) w Warszawie, mjr inż. K. Meyer powierzył Tańskiemu opracowanie pierwszego polskiego samochodu osobowego, który miał być dostosowany do wymagań wojskowych. Samochód osobowy konstrukcji Tańskiego, nazwany CWS T-1, został wykonany całkowicie w kraju pod kierownictwem inż. Władysława Mrajskiego (...), światło dzienne dopiero w roku 1925 i to w prototypie z próbnym nadwoziem.
 +
* w 1928 - władze dały zielone światło dla auta Tańskiego. Jeden z pierwszych egzemplarzy CWS T-1 kupił prezydent [[Mościcki Ignacy|Ignacy Mościcki]], a wśród klientów przeważała administracja państwowa i wojsko [http://wyborcza.pl/alehistoria/1,130277,13260417,Jak_polski_fiat_zabil_cewuesa.html]
 
* 3 lipca 1940 - został aresztowany przez Niemców w ramach Akcji AB i wywieziony do niemieckiego obozu koncentracyjnego KL Auschwitz.
 
* 3 lipca 1940 - został aresztowany przez Niemców w ramach Akcji AB i wywieziony do niemieckiego obozu koncentracyjnego KL Auschwitz.
 
* 23 marca 1941 - został zamordowany w Oświęcimiu.
 
* 23 marca 1941 - został zamordowany w Oświęcimiu.
Linia 38: Linia 42:
  
 
[[Category:Wykształcenie: Inżynierowie]]
 
[[Category:Wykształcenie: Inżynierowie]]
 +
[[Category:Wynalazcy]]
 
[[Category:Długość życia: 40-50 lat]]
 
[[Category:Długość życia: 40-50 lat]]
 +
[[Category:Powód śmierci: działania wojenne]]
 
[[Category:Słońce 22° Ryb]]
 
[[Category:Słońce 22° Ryb]]
 
[[Category:Słońce na MC]]
 
[[Category:Słońce na MC]]
[[Category:Księżyc 29° Lwa]]
+
[[Category:Księżyc 28° Lwa]]
 
[[Category:Ascendent w Raku]]
 
[[Category:Ascendent w Raku]]
 +
[[Category:Gwiazdy stałe: Regulus]]
 
[[Category:Faza Księżyca: II kwadra]]
 
[[Category:Faza Księżyca: II kwadra]]
 
[[Category:Alfabetyczny zbiór danych]]
 
[[Category:Alfabetyczny zbiór danych]]

Aktualna wersja na dzień 15:22, 16 mar 2019

Dane Tadeusz Tański
Data urodzenia 11.03.1892, godz. 12:00
Miejscowość Moskwa
Strefa czasowa GMT + 2:30
Słońce 22° Ryb
Księżyc 28° Lwa
Ascendent 22° Raka
Horoskop Tadeusza Tańskiego

Biografia

Polski konstruktor samochodowy, inżynier mechanik, wynalazca.

Po uzyskaniu średniego wykształcenia w Szkole Handlowej w Warszawie, udał się do Paryża, gdzie przebywał jego ojciec. ukończył `Ecole d’Electricite Industriel de Paris. Po uzyskaniu dyplomu w kategorii motoryzacji i lotnictwa przez dwa lata pracował naukowo pod kierunkiem znanego profesora Ludwika Lacoin. Następnie zajmował się m.in. konstruowaniem silników lotniczych, ze sporymi sukcesami na tym polu. W 1919 roku powrócił do Polski i rozpoczął pracę w Sekcji Samochodowej Ministerstwa Spraw Wojskowych. Rok później skonstruował pierwszy polski samochód pancerny, Ford FT-B, oparty na podwoziu Ford T i zbudowany w serii 16 sztuk. Samochody te wzięły udział w wojnie polsko-bolszewickiej. Po wojnie, od 1922 roku, skonstruował pierwsze samochody całkowicie polskiej konstrukcji, np. CWS T-1, T-4 (T-2) i inne w Centralnych Warsztatach Samochodowych, charakteryzujące się nowatorskimi rozwiązaniami konstrukcyjnymi i technicznymi.

Był wynalazcą-wizjonerem, miał dar do tworzenia nowych konstrukcji. Były to konstrukcje proste, jednakże celowe, a przez to niezawodne i łatwe w konserwacji i naprawie. Był wyznawcą poglądu, że maszyna ładna w kształcie będzie na pewno dobra w działaniu. Przystępując do projektowania samochodu najpierw na wielkiej tablicy rysował jego kształt zewnętrzny. W ten sposób powstawało nadwozie, w które konstruktor „upychał" mechanizmy. Tański miał ogromne wyczucie wytrzymałości materiałów. Zawsze konstruował „na oko", a sporadycznie czynione obliczenia sprawdzające zawsze potwierdzały prawidłowość konstrukcji. [1] Wiele z jego konstrukcji wymagało dopracowania, na co Tadeusz Tański nie miał specjalnie czasu, będąc pochłoniętym coraz to nowymi zagadnieniami.

Brak umiejętności podporządkowania się zwierzchnikom, dziesiątki fantastycznych pomysłów oraz oryginalny sposób bycia sprawiały, że żadna firma nie potrafiła go właściwie wykorzystać i nie mogła wytrzymać z nim przez dłuższy czas. Toteż w miarę upływu lat miał coraz gorsze stanowiska, gorsze warunki pracy, nie pozwalając mu na rozwinięcie swych pełnych umiejętności. [2]

Nie znosił alkoholu, nie palił papierosów. Był żonaty, ale praca zawodowa negatywnie odbijała się na związku. Ubrany w stare zniszczone odzienie, z oprychówką na głowie, nie dbał o wygląd i to, co o nim powiedzą. Nie zawsze był dokładny w sprawach pieniężnych, które sobie lekceważył i nie dysponował nigdy oszczędnościami [3]


Kliknij, by zapoznać się z biografią zamieszczoną na Wikipedii i w Młodym Techniku 4/1971.

Kluczowe wydarzenia

  • 1909 - zaczyna studia we Francji; po uzyskaniu dyplomu inżyniera przez dwa lata pozostał na uczelni jako asystent profesora Ludwika Lacoin [4]
  • 1916—1918 - daje się poznać jako świetny konstruktor tworząc na zamówienia różnych firm silniki i sprężarki, uzyskuje wiele patentów. W okresie tym skonstruował największy wówczas na świecie lotniczy silnik dwunastocylindrowy o poziomym układzie cylindrów w kształcie litery H.
  • 1919 - powraca do Polski, rozpoczyna pracę w Ministerstwie Spraw Wojskowych.
  • 1922 - kierownik Centralnych Warsztatów Samochodowych (CWS) w Warszawie, mjr inż. K. Meyer powierzył Tańskiemu opracowanie pierwszego polskiego samochodu osobowego, który miał być dostosowany do wymagań wojskowych. Samochód osobowy konstrukcji Tańskiego, nazwany CWS T-1, został wykonany całkowicie w kraju pod kierownictwem inż. Władysława Mrajskiego (...), światło dzienne dopiero w roku 1925 i to w prototypie z próbnym nadwoziem.
  • w 1928 - władze dały zielone światło dla auta Tańskiego. Jeden z pierwszych egzemplarzy CWS T-1 kupił prezydent Ignacy Mościcki, a wśród klientów przeważała administracja państwowa i wojsko [5]
  • 3 lipca 1940 - został aresztowany przez Niemców w ramach Akcji AB i wywieziony do niemieckiego obozu koncentracyjnego KL Auschwitz.
  • 23 marca 1941 - został zamordowany w Oświęcimiu.

Źródło horoskopu

Informacje na podstawie aktu dostarczyli Kuba Ruszkowski i Jarosław Gronert.