Skarżyński Stanisław
Wersja z dnia 19:49, 17 lis 2017 autorstwa Miroslawczylek (dyskusja | edycje) (Utworzono nową stronę "{{Infobox-zdjecie | image = https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1b/Stanis%C5%82aw_Jakub_Skar%C5%BCy%C5%84ski_1934.jpg | zrodlo = https://pl.wikipedia.org/wi...")
Dane | Stanisław Skarżyński |
---|---|
Data urodzenia | 01.05.1899, godz. 17:00 |
Miejscowość | Warszawa |
Strefa czasowa | GMT +1:00 |
Słońce | 12° Byka |
Księżyc | 27° Koziorożca |
Ascendent | 16° Wagi |
Biografia
Pułkownik pilot Wojska Polskiego, kawaler Orderu Virtuti Militari, pierwszy Polak, który przeleciał Atlantyk, ustanawiając przy tym światowy rekord odległości lotu.
Lotnicza kariera Skarżyńskiego zaczęła się w efekcie zbiegu okoliczności, gdyż na skutek niezdolności do dalszej służby w piechocie, jedyną szansę na pozostanie w wojsku znalazł w lotnictwie, chociaż i tam początkowo lekarze wojskowi stawiali mu przeszkody. Po usilnych zabiegach z jego strony, udało mu się jednak uzyskać zgodę na przeniesienie do lotnictwa. Podczas pierwszego lotu jego samolot zapalił się, udało mu się jednak wylądować.
Z szerszą biografią można zapoznać się na Wikipedii
Kluczowe wydarzenia
- 26 sierpnia 1918 - rozpoczął studia na Wydziale Chemii Politechniki Warszawskiej.
- 16 sierpnia 1920 - został poważnie ranny w nogę w bitwie pod Radzyminem.
- 1 stycznia 1927 - uzyskał awans na stopień kapitana pilota.
- 1 lutego/5 maja 1931 - wraz z por. Andrzejem Markiewiczem wykonał na polskim samolocie PZL Ł.2 (SP-AFA) rajd dookoła Afryki, pokonując dystans 25 770 km i stając się lotnikiem znanym w Polsce, a także na świecie.
- 8 maja 1933 - na jednomiejscowym samolocie polskiej konstrukcji, RWD-5bis (znaki SP-AJU), przebudowanym z samolotu turystycznego, jako pierwszy Polak przeleciał przez Ocean Atlantycki. Wystartował do lotu 7 maja o godz. 23:00. Przelot trwał 20 godz. 30 min., z czego 17 godz. 15 min. nad oceanem.
- 1 stycznia 1934 - awansował do stopnia majora. Ukończył następnie Wyższą Szkołę Lotniczą i dowodził dywizjonem liniowym.
- 26 kwietnia 1939 został prezesem Aeroklubu Rzeczypospolitej Polskiej.
- w sierpniu 1939 - w czasie mobilizacji alarmowej objął stanowisko szefa sztabu w Dowództwie Lotnictwa i OPL Armii „Pomorze” i pełnił je w czasie kampanii wrześniowej.
- po północy 26 czerwca 1942 - zginął w czasie powrotu z wielkiego nalotu na Bremę, lecąc jako pilot w składzie załogi bombowca Vickers Wellington.
Źródło horoskopu
Dane podał [Jarosław Gronert] na podstawie aktu chrztu.