Katastrofa lotnicza w Lesie Kabackim (1987): Różnice pomiędzy wersjami
(Nie pokazano 3 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 21: | Linia 21: | ||
== Źródło horoskopu == | == Źródło horoskopu == | ||
− | Informacje zawierające szczegółowy opis zdarzeń | + | Informacje zawierające szczegółowy opis zdarzeń oraz bibliografia dostępne na Wikipedii. |
− | [[Category: | + | [[Category:Katastrofy]] |
[[Category:Wypadki komunikacyjne]] | [[Category:Wypadki komunikacyjne]] | ||
[[Category:Słońce 19° Byka]] | [[Category:Słońce 19° Byka]] | ||
[[Category:Księżyc 26° Panny]] | [[Category:Księżyc 26° Panny]] | ||
[[Category:Ascendent w Lwie]] | [[Category:Ascendent w Lwie]] | ||
+ | [[Category:Faza Księżyca: II kwadra]] | ||
+ | [[Category:Alfabetyczny zbiór danych]] |
Aktualna wersja na dzień 14:08, 9 maj 2015
Opis wydarzenia
Katastrofa lotnicza samolotu pasażerskiego Ił-62M SP-LBG Tadeusz Kościuszko Polskich Linii Lotniczych LOT, która wydarzyła się 9 maja 1987 w czasie lotu nr LO 5055 na trasie Warszawa–Nowy Jork, w trakcie podchodzenia do lądowania awaryjnego, po awarii silników. W wyniku katastrofy śmierć na miejscu poniosły 183 osoby – wszystkie znajdujące się na pokładzie samolotu, a sam samolot został zniszczony. Zniszczone zostały również drzewa w Lesie Kabackim na obszarze prostokąta o wymiarach około 370 × 50 metrów. Pod względem liczby ofiar jest to największa katastrofa lotnicza w historii polskiego lotnictwa.
W momencie rozpoczynania procedury startu panowały sprzyjające warunki atmosferyczne, słoneczna pogoda, niebo było bezchmurne i wiał lekki wiatr. Do godziny 10:41 lot przebiegał bez zakłóceń. W tym momencie załoga samolotu stwierdziła utratę hermetyczności (dekompresję) kadłuba oraz utratę dwóch silników i pożar samolotu. Kapitan Pawlaczyk podjął decyzję o zejściu z zaplanowanej trasy lotu z powodu niebezpieczeństwa, zawróceniu i skierowaniu samolotu do Warszawy. Ponieważ przedłużało się uzyskanie informacji o warunkach atmosferycznych panujących na lotnisku Modlin, kapitan zadecydował o godzinie 11:00 skierować samolot na lotnisko Warszawa-Okęcie i zrezygnować z lądowania na lotnisku Modlin.
W ostatniej fazie lotu rozprzestrzenianie pożaru na pokładzie samolotu było coraz większe. Pożar był widoczny dla świadków obserwujących samolot z ziemi. Ogień uszkodził układ sterowania trymerem [1], co spowodowało, że samolot leciał niejednostajnie – na przemian opadając i wznosząc się. Niespełna 6 kilometrów przed lotniskiem kolejnego wahnięcia nie udało się zlikwidować i samolot został skierowany w kierunku ziemi, do Lasu Kabackiego. O godzinie 11:12:13 samolot Ił-62M SP-LBG Tadeusz Kościuszko z prędkością wynoszącą około 470 km/h zaczął ścinać pierwsze drzewa Lasu Kabackiego. Ostatnie zarejestrowane słowa z pokładu samolotu brzmiały: Dobranoc! Do widzenia! Cześć! Giniemy!.
Przyczyny katastrofy
Komisja stwierdziła, że przyczyną katastrofy było zniszczenie jednego z silników (lewego wewnętrznego – nr 2), które nastąpiło w chwili, gdy samolot Ił-62M SP-LBG znajdował się na wysokości 8200 metrów w rejonie Grudziądza. Bezpośrednim powodem zniszczenia silnika nr 2 było rozerwanie turbiny niskiego ciśnienia (TNC), które nastąpiło w wyniku urwania się wału tej turbiny. Urwanie wału TNC nastąpiło na skutek zmęczeniowego zużycia.
Komisja oceniła też, że pomimo skrajnie skomplikowanej sytuacji, w jakiej znajdowała się załoga samolotu, jej działanie było racjonalne i nakierowane na ratowanie życia pasażerów. Wyszkolenie załogi, jej stan psychofizyczny, jak również decyzje podejmowane przez dowódcę statku powietrznego kapitana Zygmunta Pawlaczyka w warunkach ekstremalnie trudnych, były prawidłowe i nie miały związku przyczynowego z zaistniałą katastrofą.
Z szerszym opisem można zapoznać się na Wikipedii
Źródło horoskopu
Informacje zawierające szczegółowy opis zdarzeń oraz bibliografia dostępne na Wikipedii.